Webshop Stappenplan / Checklist

Wanneer u een webshop wilt openen zijn er veel grote en kleine stappen die gezet moeten worden. Hieronder vindt u een compleet overzicht van deze stappen. We helpen u graag van A tot Z.

1. Strategie

Grote kans dat u start in een markt met bestaande webshops. U zult zich moeten onderscheiden, in kwaliteit, service of prijs. Denk ook na over concurrentie, uw doelgroep, technologische veranderingen en marketing strategieën.

Bereken daarnaast een aantal dingen:

  • Wat zijn uw winstmarges per product?

  • Wat zijn de kosten die u moet maken per sale (verwerken, verpakken, verzenden en transactiekosten)?

  • Hoeveel geld mag er maximaal worden uitgegeven aan marketing voor het binnenhalen van een nieuwe koper?

  • Hoe snel moet u uiteindelijk groeien (aantal sales) om levensvatbaar te zijn als webshop?

Toon meer

2. Praktisch

E-commerce software

Er zijn een aantal veel gebruikte E-commerce pakketten zoals Magento, WooCommerce en Lightspeed. Vraag om advies bij deze selectie. Belangrijke vragen zijn:

Hoeveel unieke producten wilt u verkopen?

Hoe groot is de markt, hoeveel bezoekers zijn er aan te trekken?

Wilt u de website in meerdere talen aanbieden?

Wilt u de webshop ook gebruiken als afrekensysteem in de winkel?

Verkoopt u (ook) digitale producten en services?

Heeft u een sterke voorkeur voor een pakket zonder vaste lasten?

Heeft u een product of service meer zeer unieke afreken of opleveringseisen?

Verzendingen

U heeft de volgende dingen nodig:

Brievenbuspakketjes, verzenddozen, printer (liefst met 2 lades), A4 papier, stickervellen (4 stickers per A4), plakband, viltstift, perforator en 3 multomappen.

Daarnaast moet u klant zijn bij een verzenddienst zoals: MyParcel, SendCloud of Paazl. U kunt ook direct klant zijn bij PostNL, maar dit is in de meeste gevallen niet handig. Beslis daarnaast:

Vanaf welk bedrag zijn verzendingen gratis?

Wat zijn de verzendkosten voor brievenbuspakketjes en dozen?

Wilt u naar het buitenland verzenden? België is met PostNL ook binnen 24 uur in huis.

Gaat u binnen 24 uur bezorgen? Wat is de cut-off tijd?

Op welke dagen gaat u verzenden?

Wilt u klanten aanbieden om besteldagen, tijden en ophaalpunten te kunnen kiezen?

Kunnen klanten in de winkel langskomen om producten op te halen?

Wilt u same-day-delivery bieden?

Wat is het dichtstbijzijnde PostNL punt?

Hoeveel pakketjes mag je maximaal bij dit punt afleveren?

Verwacht u veel te verzenden, heeft u daarom een ophaalservice nodig?

Betalingen

Verwacht u veel transacties? Dan is het belangrijk om een betalingspartij te kiezen met de scherpste prijzen zoals Multisafpay. Verwacht u echter veel retouren? Dan is gemak voor u als beheerder ook van belang, kies dan bijvoorbeeld Mollie. Bedenk goed dat bv. iDeal vaste transactiekosten heeft, creditcards en PayPal brengen ook een percentage (tussen 1% - 2.5%) van het transactiebedrag aan u in rekening.

Toon meer

3. Juridisch

Verkopen op uw webshop zijn ‘verkopen op afstand’ en dit brengt verplichtingen voor u als verkoper mee. Er is veel ‘regelend recht’, dat betekent dat er bestaande wetgeving is waar u in unieke gevallen van kunt afwijken als u dit maar duidelijk aangeeft.

U zult een aantal dingen duidelijk moeten communiceren:

Identiteit van uw bedrijf

Algemene voorwaarden

Garantie en retouren

Levertijden en verzendkosten

Disclaimer, auteursrecht en aansprakelijkheid

Privacy policy

Klachtenregeling (wie lost geschillen op?)

Gebruik van cookies op uw website

Een webshop keurmerk kan hier een relatief goedkope en goed uitgedachte oplossing voor zijn.

Toon meer

4. Webdesign en User Experience

We gaan ervanuit dat u al een bestaande huisstijl heeft, het webdesign is iets om aan experts over te laten, denk wel mee en blijf alert. Vraag uzelf en uw onwerper de volgend vragen:

  • Moet uw website een ervaring zijn of gaat het erom dat de klant met een minimaal aantal kliks tot aankoop kan overgaan?

  • Wilt u dat klanten terug blijven komen of is het product dat u verkoopt hier niet geschikt voor?

  • Is uw website ook de plaats om klanten te verleiden tot aankoop, of gebeurt dit meer op social media?

  • Hoe zien de websites van uw concurrenten eruit? Minimalistisch vs. Maximalistisch, Modern vs. Klassiek?

  • Is uw doelgroep jong (jonger dan 30)? Let dan op, een merendeel van deze online shoppers gebruikt een mobiel.

  • Heeft u ook fysieke winkels? Zorg ervoor dat uw website design aansluit bij de winkel, blijf herkenbaar!

Toon meer

5. Webshop content

Belastingen

  • Gaat u belastingen berekenen op basis van uw adres of dat van de klant?
  • Tegen welk tarief gaat u producten verkopen, hoog (21%) en laag tarief (6%)?

Categorieën en eigenschappen

Bedenk goed van te voren wat de categorieën en hun hiërarchie is, zijn er producten die onderling eigenschappen delen? Bv. maat en kleur? Zoek deze van te voren goed uit, dan kun je ze ook als filtermogelijkheid aanbieden.

Producten

Dit neemt meer tijd in beslag dan u denkt, u moet minimaal de volgende gegevens hebben per product:

Type: simpel, variabel, digitaal of gegroepeerd en voor dit alles, zijn het digitale of fysieke producten?

Naam

SKU: stock keeping unit, een unieke term zonder spaties die duidelijk het product beschrijft voor inpakker, bv: merk-productnaam-maat-kleur-opslaglocatie-magazijn

Verkoop Prijs (optioneel: inkoopprijs, sale prijs, tier pricing, speciale prijzen per klantgroep)

Belastingtarief

Samenvatting

Lange beschrijving

Fysieke eigenschappen (afmetingen, gewicht)

Verzendklasse

Producteigenschappen (maat, kleur, etc)

Foto’s

EAN (Europees Artikel Nummer)

Voorraad, minimale afname, maximale afname

Upsells (gerelateerde maar duurdere producten)

Cross-sells (aanvullende producten)

Houd goed bij hoe lang u gemiddeld bezig bent met 1 product, bv. 20 min. Bedenk dan dat u met 24 producten al een volle werkdag van 8 uur zonder pauze vol hebt.

Algemeen

Zorg voor goede teksten over uw onderneming, personeel, contactgegevens, route en adres en veelgestelde vragen.

Landing-pages en SEO

U kunt vanuit uw vakgebied veel termen die misschien niet bekend zijn bij een groter publiek. Bent u bv. makelaar, dan is "makelaar" voor u misschien al een te breed begrip. Verkoopmakelaar gebruikt u misschien liever en dat mag. Zorg er echter wel voor dat u woorden gebruikt die de klant ook zal gebruiken. Een goed sleutelwoord kenmerkt zich door: hoog zoekvolume, lage concurrentie en lage klikkosten, mocht u willen adverteren.

Voor belangrijke termen is het handig een zogenaamde ‘landing-page’ te maken, een pagina met alleen informatie over die term / dienst. Zo kunt u zich beter profileren en vindbaar maken op specifieke onderwerpen.

Toon meer

6. Trainingen & Testen

Met de strategie, praktische zaken en content afgerond is het tijd om uw website te gaan testen en uw personeel te trainen. De volgende dingen moeten getraind en getest worden:

Bestellingen

Pakbonnen uitdraaien

Verzendstickers aanmaken

In hoog tempo pakketjes kunnen samenstellen

Inpakkers controleren op accuraatheid

Pakketjes brengen naar het PostNL punt voor verzending

Bestaande bestellingen kunnen aanpassen

Retouren verwerken en geld terugstorten

Producten

Producten toevoegen, aanpassen en verwijderen

Producten in bulk aanpassen

Kortingen toepassen op selecties van producten

Overig

Website teksten beheren

Kortingscodes aanmaken

Klantenbestand beheren

Nieuwsbrieven versturen

Website statistieken inzien en analyseren

Toon meer

7. Klantondersteuning

Veelgestelde vragen kunnen al veel oplossen, maar verwacht u veel vragen? Dan heeft u de volgende opties:

  • Ticket-systeem

  • Online chat

  • Telefoonnummer met menu

  • Algemeen e-mailadres (onwenselijk)

  • Contactformulier op de website

  • Automatisch uitleg versturen na een aankoop van specifiek product of dienst

  • Social media ondersteuning: bv. Via Facebook chat

Zorg er vooral voor dat u eenduidigheid creëert, voorkom dat u via teveel verschillende kanalen vragen krijgt.

Toon meer

8. Live-gang

Er zijn meerdere manieren waarop u de webshop kunt lanceren.

Big bang, binnen een uurtje switchen van het oude systeem naar het nieuwe.
Parallel, twee systemen naast elkaar draaien en als het nieuwe systeem aan alle eisen voldoet het oude systeem afbouwen en uitzetten.
Pilot, een selecte groep van gebruikers alvast toegang geven tot het nieuwe systeem om te testen en te te evalueren.
Gefaseerd, delen van het oude systeem stap voor stap vervangen met het nieuwe.

Een pilot is aan te raden, daarna is voor de duidelijkheid een big bang aan te raden. Voor de dag zelf zijn er veel dingen om voor te bereiden:

Praktisch

Zijn alle benodigdheden van het praktische gedeelte aanwezig?

Via welke kanalen wordt het nieuws bekend gemaakt?

Hoeveel dagen van te voren begint de promotie voor de live-gang?

Is er een live-gang korting?

Technisch

HTTPS verbinding op betaalpagina

Controleer dat betalingen niet meer op test-modus staan

Mandrill of andere maildienst activeren

Cookie-melding configureren

Controle Gtmetrix

Gzip activeren

Verkleinen afbeeldingen

Cloudflare als tussendienst toevoegen

Caching en local caching controleren

Stresstest via bv. Loader.io

Staat e-commerce tracking in Analytics aan?

Zijn AdWords, Analytics en Search Console gekoppeld?

Is de Facebook pixel geconfigureerd?

Zijn AdWords conversies toegevoegd aan formulieren, sales, e.d.?

Toon meer

9. Promotie

Promotie is niet alleen van belang bij de live-gang, maar tijdens het hele bestaan van de webshop. Zorg dat u vanaf het begin geen gegevens of kansen mist:

Zorg dat u vanaf het begin inschrijven voor een nieuwsbrief aanbiedt, gebruik bijvoorbeeld MailChimp

Koppel Google Analytics aan de website

Gebruik Google AdWords om in Google te adverteren

Gebruik Google Merchant om in Google Shopping te staan

Gebruik Google Business om uw Google Maps plaatsing en bedrijfsgegevens te beheren

Gebruik Google Search Console om te zien of u op de juiste woorden een goede positie heeft

Gebruik minimaal social media accounts op Facebook & Instagram

Gebruik als gewenst affiliate marketing: Tradetracker, Awin, etc.

Meld u aan bij een review partij zoals Trustpilot

Door vanaf de start alle informatie te verzamelen kunt in in het vervolg op basis van resultaten evalueren en verbeteren. Zo weet u precies wat werkt en wat niet.

Toon meer

10. Support & Optimalisatie

Op de lange termijn heeft u waarschijnlijk hulp en advies nodig van een technische partij voor:

E-commerce pakket updates

Updates aan integraties zoals betalingen, verzendingen, reviews, nieuwsbrief etc.

Technische vragen over het E-commerce pakket

Ondersteuning voor content bewerking, bv. Verkleinen en bewerken van afbeeldingen.

Monitoring van (ddos) cyber aanvallen

Dagelijkse backups van alle websitegegevens

Toon meer